کالاها و خدمات ایرانی دستکم به 170 کشور صادرمیشود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سید مسعود میرکاظمی امروز در همایش بررسی نقش تشکلها و نهادهای مردمی در توسعه صادرات غیرنفتی افزود: هم اکنون تولید ناخالص داخلی به بیش از 500 پانصد میلیارد دلار و ارزش تجارت خارجی هم به بیش از 140 میلیارد دلار در سال میرسد.
وی گفت: در 6 ماه نخست سال با توجه به افزایش قیمت نفت، صادرات کشور به خارج به بیش از 90 میلیارد دلار رسیده است.
میرکاظمی با بیان اینکه در سه سال گذشته ، صادرات غیر نفتی رشدی بیش از 40 درصدی داشته است، افزود: 6 منطقه آزاد تجاری و 19 منطقه ویژه اقتصادی داریم و در تنوع محصولات کشاورزی در دنیا در رتبه چهارم هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین 480 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ و بیش از سه هزار واحد معدنی فعال در کشور وجود دارد.
وزیر بازرگانی با شاره به رشد فناوری ارتباطات و اطلاعات و توسعه ظرفیت های دانشگاهی و آموزشی و توان ترانزیتی ریلی و غیره گفت : ظرفیت های بسیارخوبی برای ایجاد تحول در بخش بازرگانی داریم و قانون جذب سرمایه گذاری خارجی کشور هم از مزایای خوبی برخوردار است.
وی با بیان اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی هم با رشد سالانه 50 درصد روند خوبی دارد و انرژی ارزان و فناوری نو هم در دسترس بنگاههای اقتصادی است، گفت :کشورهای اسلامی با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت به استفاده از کالاهای ایرانی علاقه دارند.
میرکاظمی تصریح کرد: با وجود همه این استعدادها رقم صادرات غیرنفتی با توانمندی های اقتصادی کشور تناسب ندارد و سوال این است چرا رقابت پذیری کالا و خدمات کشور ما در بازارهای خارجی و بین المللی قوی نیست و در صورت ورود کالاهای ایرانی به بازارهای خارجی به ویژه کشورهای اسیای میانه و همسود، میانگین مدت ماندگاری آنها کمتر است و به 3 سال می رسد؟
وی گفت : برای اینکه بتوانیم از سال 1404 در کنار رقبای خود در منطقه اول باشیم باید به طور جدی برای ارتقای توان صادراتی خود تلاش کنیم.
وی گفت: شرط لازم و کافی برای توسعه صادرات کشور و رسیدن به اهداف مطلوب این است که علاوه بر اصلاح شرایط و ضوابط حاکم بر بنگاه ها ، نحوه کارکردها و شرایط داخلی بنگاهها نیز متحول شود و صاحبان بنگاهها هر چه بیشتر به سمت دغدغه برای ماندن در بازار و افزایش رقابت پذیری حرکت کنند.
میرکاظمی با بیان اینکه با نگرش های کنونی اهداف بلند و مورد نظر بخش صادرات تحقق نمی یابد ، گفت: اگر بنگاهها اعم از تولیدی ، خدماتی ، صنعتی ، کشاورزی و تجاری برای ارتقای کیفیت ، کاهش قیمت تمام شده و افزایش رقابت پذیری تلاش نکنند، همچنان مشکلات و موانع حرکت در مسیر تحول بازرگانی خارجی و توسعه صادرات باقی خواهد ماند